• 1
  • 4
  • 5

sparebank1 ostlandet

Hei og velkommen til NordreTrysil.no!

Her finner du nyheter og informasjon fra Nordre Trysil Idrettslag.

siste nytt fra NTI:

streken

10 Bli bedre kjent turer 2023

Årets blåkasseturer er klare. Mange fine turer med artige historier. Lengden på turene varierer, men skal være overkommelige for de aller fleste. Vi håper mange tar seg noen turer til blåkassene i sommer.

Årets komite består av Magnhild Norstad, Merete Heien, Mona Holmseth og Håkon Engernes.
God tur.

Målene i år er: Skreddermora, Settefiskanlegget i Bubekken, Stolen/Skardtangen, Støvla hass Leonard, Grønhaugen, Gjittsetra (Li-setra), Skorbekkflo`n, Litleås-sætra/Bråtensætra, Østre Eidsætra/Enysætra og Trefjerdingstjønna.

Skreddermora; Kjør Eltdalsvegen ca 8,5 km, parkér i et lite grustak på høyre side, merket med blått bånd. Gå Eltdalsvegen noen få meter til, og ta opp til høyre til Vålsetra/Anderssetra.(det er IKKE lov å kjøre opp, eller parkere i oppkjøringa, da dette vil hindre ferdsel til setereier(som er her mye). Gå over det trivelige setertunet som nå er i ferd med å restaureres, og opp til fjøset der stien starter. Den er her skiltet "Kjølsetra", og går til venstre. Stien er godt merket med blåmaling. Etter en snau km kommer dere til Skreddermora, der kassa, koietuftene og historia om skredderen som bodde der, er. Stien går videre opp til Kjølsetra- ta gjerne turen dit også. (Totalt ca 2,3 km)

Skreddermora

Settefiskanlegget i Bubekken;

Kjør Eltdalsvegen, ca 10 km, til veiskille Kjølsetervegen(til høyre), og parkér der. Gå rett over Eltdalsvegen og følg blåmerking (ingen sti) ned til ei bru, som går over Bubekken. Gå over brua og ta til høyre bortover den nesten tørrlagte dammen, og til kassa som henger på rester etter damanlegget. Kassa kan sees fra brua. Ca 250 m fra bilen.

Stolen/ Skardtangen
Kjør Eltdalsvegen ca 12,5 km, ta Røsjøveien (mot Trysil Knuts Fjellverden ØST) til høyre, kjør ca 3 km, helt til bommen og parkér der. Følg veien (etter bommen) noen meter, og ta "sti" til høyre, merket med blå bånd, og gå til der Røsjørenna kommer, ta til venstre (mot Nyvangsetra) og gå til skiltet " TIL FJELLET". Her tar dere stien til høyre. Det vil i starten være litt bløtt. Må over ett par bekker. Følg den godt synlige stien opp til lenestolen, der kassa henger. Sett deg i stolen og ta en hvil da vel. Ca 2,5 km. Er merket med blå bånd, enkelte blå pinner, og noen varder.... God tur!

Støvla hass Leonard
Leonard Muruåsen, skogsarbeider og bonde fra Slettås, hengte igjen sine utgåtte støvler her i furua på slutten av 1960-tallet/begynnelsen av 1970-tallet. Her henger de den dag i dag. Vennligst ikke rør de! 😊 For å komme hit, kjør fra Jordet til Hattvegen. Følg Hattvegen ca 1km, i y-krysset tar du til høyre mot Varlia. Etter ca 1,5km er du på toppen av en bratt bakke, parker her - det er god plass til å parkere bilen i veikryss her. Stien starter på høyre hånd. Turen er ca 3 km tur-retur og merket med blå bånd og i tillegg henger det også hvite og blå VW-bånd på deler av stien. Deler av stien går i myrterreng, høye, gode sko anbefales.

Grønhaugen
Ungdommen samlet seg her ved St Hans i 1930-åra. Det ble senere bygd scene og dansegulv med tak. Det var populært å samles her til dans og moro så sent som i 1960-åra. I følge Bruarbrækka 2020 ble Odd Jota og Berit Moen kåret til Grønhaugprins og Grønhaugprinsesse i 1963. På den siste dansefesten i 1976, kostet inngangen på festen 15kr. Kjør fra Jordet mot Slettås. Etter ca 8 km, ta til høyre mot Nordre Tøråsen. Du finner Grønhaugen helt på veikanten på venstre hånd rett før brua over Grøna. Denne turen passer for absolutt alle.

Gjittsætra (Li-setra)
Ble bygd i 1948 og det var seterdrift her til 1955. Seterhusene er revet og flyttet, men et uthus står igjen. Tørr man gjette på at Gjittvegen med start i Øien er begynnelsen av setervegen hit opp? Vi skulle gjerne gått opp og merket mer av stien, men det rådde vi ikke med denne gangen. Kjør Høgåsvegen fra kirka i Jordet. Ta til høyre etter ca 3,2 km. Kjør 1,4 km til før du svinger til venstre. Etter ca 1 km starter turen på venstre hånd. Første delen følger en gammel traktorvei. Her har vi prøvd å merke tett med blå bånd siden det ikke er ordentlig sti akkurat her. Etter ca 350 meter opp lia kommer du på sjølve stien. Her er det merket dobbelt, både NTI sine blå bånd og grunneiers rød-gule bånd. Etter ca 1,2 km er du framme på den gamle setervollen.

Litleås-sætra/Bråtensætra
Parkering ved den fraflyttede garden Enger, bygd ca 1917. Sving av Fv 26 til høyre ved Engeroset, 100m nord for der Engra renner ut i Elva. Kjør rett opp mellom husa du først kommer til (på venstre side om garasjen) og fortsett å kjøre opp til Enger lenger opp i lia. Stien starter ved grinda, følg rundt venstresia på huset og bak til høyre. Både litt bløtt og litt steinete/grunnfjell. Medium vanskelig. 1200m

Østre Eidsætra/Énysætra
Som til tidligere tur til Steinerhula utgår stien fra øverst i Engerlivegen. Ta av fra Fv 26 3,5 km nord for sørenden av Engeren. Følg veien, ta til høyre ved første mulighet etter ca en km. Kjør til enden. Stien starter ved den store steinen. Vanskelighetsgrad hard. Bratt og steinete. 1,5 km. Tørr.

Trefjerdingstjønna
Stien går fra Storsnes, 6 km nord for sørenden av Engeren. Parker enkelt på busstopper på begge sider av vegen. Stien går fra nord for Fantåkeren, enget nordafor husa på Storsnes. Parkering også der, men litt ulendt. 2,5 km. Tørrskodd. Vanskelighetsgrad hard. Bratt, men fin sti

(Mellom Trefjerdingstjønna og østre Eidsætra går gammel sti merket med blå maling. Mulig å ta begge på én tur)

Skorbekkflon

Ta av Fv.26 i Engerneset og kjør Sennsjøvegen ca 6 km til avkjøring på venstre side en snau km før Brunsdalsveien/Skagsvolaveien. Parker der. Følg vei, en gang en bilvei, ned til elva. Drøyt 500 m. Enkel tur. Tørr